Sunday, November 02, 2008

Κρεατοφάγοι vs vegetarians

Το να αλλάξουμε διατροφικές συνήθειες, αποφεύγοντας το κρέας, για λόγους υγείας, είναι δώρο άδωρο αν τρώμε υψηλά ποσοστά τζανκ φουντ, ακόμα κι αν δεν περιέχουν κρέας, όπως κάνουν οι θείτσες μας την περίοδο της Σαρακοστής.
Είναι δώρο άδωρο να φαει κάποιος πατατάκια πνιγμένα στα κορεσμένα λίπη, και να πιει και ένα αναψυκτικό με ζάχαρη ή άλλη γλυκαντική ύλη. Ή να πλακωθεί στα ψωμιά και βούτυρα και να τρέφεται πιο πολύ με υδατάνθρακες.

Η χορτοφαγία φέρνει έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, μέσα από τις γνώσεις που αποκτούμε, και την προσοχή που δίνουμε σ’ αυτά που βάζουμε στο στόμα μας. Το σώμα μας πλέον αποζητά πιο ισορροπημένα γεύματα και «δυσανασχετεί» με πρηξίματα, και άλλα συμπτώματα όταν μια τροφή δεν του ταιριάζει.
Έρευνες δείξανε ότι παιδιά που είχαν θηλάσει, και μόλις είχαν αρχίσει να τρέφονται, μετά από λίγο καιρό διαλέγανε μόνα τους συνδυασμούς τροφών που πληρούσανε τα κριτήρια μιας ισορροπημένης διατροφής για την υγεία τους (τα τρόφιμα ήταν σε φυσική μορφή, χωρίς σάλτσες, γλυκαντικά, κλπ)
Θυμίζει πολύ ενστικτοθεραπεία(1) αυτό, σωστά;
Η χορτοφαγία σε γενικές γραμμές δεν έχει χοληστερόλη, τα φυτά παρέχουν ίνες που είναι πολύτιμες για τον οργανισμό μας, περισσότερο από τις ίνες προερχόμενες από το κρέας. Περιέχει ποσότητες βιταμίνης Β και φιλικό οξύ.
Οι χορτοφάγοι πιστεύουν ότι είναι και πιο ασφαλές, από την άποψη ότι τα τοξικά του περιβάλλοντος, έχουν την τάση να αποθηκεύονται στα λίπη των ζώων.

Μια άλλη λύση δηλαδή για όσους δεν επιθυμούν να σταματήσουν την κρεατοφαγία είναι η αφαίρεση του λίπους από την μπριζόλα, το κοτόπουλο κλπ.
Με ένα πλύσιμο τα φρούτα και λαχανικά σε γενικές γραμμές, καθαρίζουν από βακτηρίδια και φυτοφάρμακα.
Επίσης πιστεύουν ότι όταν τρως σάρκα, ενεργοποιείται η επιθυμία να σκοτώσεις (διότι σε άλλες συνθήκες για να ξαναφάς σάρκα, θα έπρεπε να σκοτώσεις) και αναφέρουν χαρακτηριστικά την πνευματική αξία της χορτοφαγίας τονίζοντας ότι οι Βουδιστές, ο Δαλάι Λάμα, ο Χριστός, ήταν χορτοφάγοι, όπως και ο Νταβίντσι, ο Αϊνστάιν, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και άλλοι.

Οι χορτοφάγοι είναι πιο υγιείς μακροχρόνια(1) και όσες διαφωνίες και να υπάρχουν στο κόσμο της διαιτολογίας και των διατροφολόγων, όλοι συμφωνούνε ότι αυτοί που τρώνε φυτά και ψαριά ζούνε καλύτερα και περισσότερο από αυτούς που τρώνε κρέας. Υπάρχουν στους χορτοφάγους λιγότερα κρούσματα καρκίνου, ειδικά του εντέρου, στόμαχου, στόματος, οισοφάγου (όλο το πεπτικό δηλαδή) και τον προστάτη, την ουροδόχο κύστη. Θεωρία λεει ότι είναι λόγω των ινών που περιέχουν και των αντιοξιδωτικών. Επίσης υπάρχουν αναφορές ότι η χορτοφαγία είναι πιο καλή διατροφή για την καρδιά αφού δεν περιέχει λίπη.
Η χορτοφαγία που περιλαμβάνει ψάρι και ζωικά προϊόντα όπως το τυρί, τα αβγά, δεν διατρέχει κανένα κίνδυνο(pesco-vegetarians) αντιθέτως με την χορτοφαγία που αποκλείει τα προϊόντα ζωικής προέλευσης (vegans)
Ο σίδηρος των φυτών μπορεί να μην αφομοιώνεται τόσο εύκολα όσο αυτό του κρέατος, όμως οι χορτοφάγοι συνήθως τρώνε μεγαλύτερες ποσότητες από τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο αλλά και βιταμίνης C που βοηθάει στην απορρόφηση του.
Δεν χρειάζεται να τρως κρέας για να φτιάξεις ερυθρά αιμοσφαίρια.

Καλύτερες πήγες σιδηρού = τοφου 7mg
κολοκυθόσπορος (2κουταλιες σούπας) = 3 mg
Φακές (μίση κούπα βρασμένη) = 3 mg
Ρεβίθια (μίση κούπα) = 2mg
Ξερά φρούτα = 2mg
Τοματοπολτός = 2 mg
H μέση γυναίκα χρειάζεται 15 mg καθημερινά. Οι άντρες και οι μετά-εμμηνοπαυτικες γυναίκες γύρω στα 10 mg, Παιδιά και έγκυες/ θηλάζουσες μητέρες χρειάζονται περισσότερο.
Προσοχή στον καφέ και το τσάι που χαμηλώνει κατά 70% την απορρόφηση σιδηρού. Μην πιείτε τα ροφήματα για μιάμιση ώρα μετά το φαγητό.

«Οι χορτοφάγοι δεν παίρνουν αρκετές πρωτεΐνες.» Μύθος.
Ένα προεφηβικό παιδί παίρνει όλες τις απαραίτητες πρωτεΐνες της ημέρας, από ένα αβγό, ή το γάλα στα δημητριακά του (αν φάει 2 μερίδες), ή ένα κεσεδάκι γιαούρτι κλπ.

Οι πρωτεΐνες χωρίζονται σε 2 γκρουπ.
Αυτές που έρχονται «πλήρεις», άλλες που χρειάζεται να τις συνδυάσεις.
Μια πλήρης πρωτεΐνη περιέχει και τα 9 αμινοξέα.
Μια «ατελής» πρωτεΐνη είναι αυτή που της λείπει από ένα αμινοξύ και πάνω.
Οι ζωικές πρωτεΐνες περιέχουν και τα 9 αμινοξέα. Οι φυτικές πρωτεΐνες – εκτός από τα φασόλια της σόγιας - δεν περιέχουν όλα τα αμινοξέα και από κει ξεκινάει ο μύθος κατά της χορτοφαγίας
Μια σαλάτα με πολλά είδη λαχανικών, με μια χουφτίτσα παρμεζάνα και λίγους ηλιόσπορους, είναι ένα πλήρες πρωτεϊνικό γεύμα..

Τα παιδιά χρειάζονται
έως 6 μηνών = 13 gr πρωτεΐνης
εως 1 χρόνου = 14 gr πρωτεϊνης
1 χρόνου έως 6 χρ= 16-24 gr πρωτεΐνης
7-15 ετών = 28-75 gr πρωτεΐνης
ενηλικες = 50-60 gr πρωτεΐνης

Συνδυασμοί γίνονται εύκολα για απορρόφηση και των 9 αμινοξέων. Άλλωστε το σώμα ξέρει να παίρνει και να συγκρατεί ότι του χρειάζεται, π.χ.:
Ψωμί ολικής αλέσεως με φυστικοβούτυρο
Καστανό ρύζι και φασόλια
Κράκερ με φακές
Κορνφλέικς με γάλα
Πίτσα με τυρί
Μακαρόνια με τυρί
Μπρόκολο με γιαούρτι ή τυρί
(Πηγή the family nutrition book του William Sears Μ.D Παιδίατρος)

Εν συνόψει, με την έρευνα που έκανα για τις ανάγκες του άρθρου, καταλήγω στο συμπέρασμα, ότι το να μην τρωει κάποιος σάρκα είναι πιο οικονομικό για την τσέπη, πιο φιλικό για το περιβάλλον, πιο ήπιο για το πεπτικό μας σύστημα, το κυκλοφοριακό και την γενική υγεία μας. Υπάρχουν ενδείξεις ότι είναι ένας τρόπος ζωής πιο εναρμονισμένος με την φύση και την φύση μας και ανοίγει την πνευματικότητα μας (ή την ξαναβρίσκουμε). Η κρεατοφαγία σίγουρα προάγει τεχνικές απάνθρωπες και βασανιστικές προς τα ζώα που έχουν και αυτά δικαιώματα, αν μη τι άλλο, να μην υποφέρουν. Η κρεατοφαγία επίσης –με τις παρούσες συνθήκες προάγει το φαινόμενο του θερμοκηπίου και την μόλυνση των υδάτων του πλανήτη.

Από την μια όλα αυτά τα επιχειρήματα, και η εναλλακτική τους. Από την άλλη, η γεύση μας.

Η επιλογή είναι καθαρά προσωπική υπόθεση.

Add to Technorati Favorites