Sunday, November 02, 2008

Quinoa


Ανακαλύψτε το QUINOA, ένας θαυμαστός διατροφικός θησαυρός.

Πόσα φρούτα, πόσα ,λαχανικά και πόσα δημητριακά υπάρχουν στον κόσμο, (πλούσια σε ιχνοστοιχεία, βιταμίνες, αμινοξέα, πρωτεΐνες κλπ) τα οποία δεν φτάνουν ποτέ στο τραπέζι μας, όχι μόνο διατροφικών συνηθειών, αλλά κυρίως λόγω άγνοιας;
Ένα από αυτά είναι το quinoa.

Οι μελέτες, και τα νούμερα, είναι εντυπωσιακά.
Το quinoa, περιέχει ένα ποσοστό 16% με 18% πρωτεΐνες, με μια ισορροπία αμινοξέων που πλησιάζει το ιδανικό. Περιέχει μεθειονίνη, λυσίνη και κυστεϊνη (όπως το γάλα).
Επίσης περιέχει αργινίνη, ισολευκίνη και ιστιδίνη.

150 γρ quinoa περιέχουν τόσες πρωτεΐνες όσο ένα αβγό, όπως και καλής ποιότητας λιπίδια, τα βασικά ακόρεστα λιπαρά οξέα.
Επικής ειναι μια πολύ καλή πηγή σιδηρού, μαγνησίου, φωσφόρου και καλίου.
Ειναι εξαιρετικά αφομοιώσιμο απο ανθρώπους με δυσανεξία στη γλουτένη.
125 ml quinoa περιέχουν φυτικές ίνες αντίστοιχες με μια φέτα μαύρο σιταρένιο ψωμί ή 125 γρ καστανό ρύζι.

Το quinoa δεν ειναι άγνωστο στην Νότιο Αμερική όπου καλλιεργείται εδώ και αρκετούς αιώνες, παρά το δύσκολο κλίμα σε υψόμετρο πάνω από 3000 μέτρα.

Η ιστορία λέει ότι οι Ίνκας επιβιώσανε χάρη σ’ αυτό σε δύσκολες εποχές. Άλλωστε το αληθινό του όνομα ειναι Chisiya mama, που σημαίνει μάνα όλων των σπόρων.
Δεν ειναι ένα σπάνιο προϊόν, το βρίσκουμε σχετικά εύκολα στα μαγαζιά με βιολογικά προϊόντα.

Μοιάζει με δημητριακό, αλλά ειναι φυτό, όπως το σπανάκι και το παντζάρι. Ο καρπός μαζεύεται στην ωρίμανση του και μοιάζει λίγο με το κεχρί, χωρίς το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα του τελευταίου.
Χρησιμοποιείται σαν ρύζι, σαν πηκτικό στις σούπες, στις σαλάτες, ή σκέτο με λίγο λάδι και αλάτι. Ειναι πολύ χορταστικό.

Το πλένετε καλά για να φύγει -αν υπάρχει- και το τελευταίο ίχνος σαπονίνης, μια ουσία που παράγουν τα φυτά και που έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχει συνήθως στα τυποποιημένα προϊόντα, αφού έχουν πλυθεί καλά πριν μπουν στα σακουλάκια στα ράφια.

Το quinoa περιέχει μαγκάνιο, έναν αξιόλογο ρυθμιστή ενζύμων και αντί οξειδωτικό.
Χαλκό που ειναι επίσης αντί οξειδωτικό και που βοηθάει στην παραγωγή αιμοσφαιρίνης και κολλαγόνου.
Ψευδάργυρο που δυναμώνει τον ανοσοποιητικό μας σύστημα και βοηθάει στην παραγωγή της ινσουλίνης.
Τέλος, περιέχει βιταμίνη B2 που όπως η βιταμίνη Β1, βοηθάει τον μεταβολισμό, την ανάπτυξη και την επούλωση των ιστών, την παραγωγή ορμονών και την παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων.

Όταν βράσει μετά απο περίπου 10-15 λεπτά, θα δείτε το φύτρο να έχει ξεπεταχτεί.
Τρώγεται αλμυρό ή και γλυκό, δεν υπάρχουν όρια στην φαντασία. Η γεύση του ειναι λίγο ουδέτερη για ένα παιδί ή ενήλικα που έχει συνηθίσει σάλτσες και γλυκά.

Σουφλέ με κινοα
Για 4 άτομα
15 με 30 λεπτά βράσιμο.

Υλικά: μια κούπα κινοα, αλάτι, 200γρ έμενταλ τριμμένο ή γραβιέρα, 3 αβγά.
Βράστε για 15 λεπτά ένα φλιτζάνι κινοα σε 2 φλιτζάνια αλατισμένο νερό.
Σε ένα λαδωμένο ταψάκι βάλτε το αρκετά νωπό κινοα και ανακατέψτε το με το τυρί.
Χτυπήστε τα αυγά και προσθέστε τα αμέσως.
Βάλτε το ταψί στο φούρνο που έχετε προθερμάνει.
Μόλις χρυσίσει, σε 20 με 30 λεπτά, βγάλτε από τον φούρνο.

(fe-mail.gr)


Add to Technorati Favorites