Sunday, November 02, 2008

«Πρέπει να τρώμε απ’ όλα»

Μόλις είχα πει «Ευχαριστούμε, αλλά αποφεύγουμε την ζάχαρη» στην μητέρα που καθόταν δίπλα μας στον παιδότοπο, και που- με καλή θέληση -μας είχε προσφέρει γαριδάκια και σοκολάτα.
Το παιδί, της, πέντε χρονών, κοίταζε με γουρλωμένα μάτια τους αποξηραμένους χουρμάδες και τα άψητα αμύγδαλα που η κόρη μου καταβρόχθιζε λαίμαργα.


Στην προσφορά της ευγενικής κυρίας, η μικρή μου δεν είχε αντιδράσει, γιατί πλέον ήξερε ότι δεν παίρνουμε φαγητό από ξένους -θέμα ασφάλειας- και ότι έτσι κι αλλιώς, το Σάββατο, ήταν ελεύθερη να διαλέξει το αγαπημένο της “σκουπιδοφαγητό”. Σοκολάτα, πατατάκια, πίτσα,… η επιλογή ήταν δική της.
«Πρέπει να τρώμε απ όλα» μου υπενθύμισε η κυρία και συμφώνησα…

Στον κόσμο υπάρχουν άπειρες τροφές. Όλες φορτωμένες με ιχνοστοιχεία βιταμίνες, πρωτεϊνες, λιπίδια, κλπ… σε διαφορετικές αναλογίες. Στην Γαλλία, τρώνε άλογο, ένα κρέας διαφορετικό από την κάμπια που τρώνε στη Αφρική, και διαφορετικό από τις ακρίδες που τρώνε στην Ασία.

Εμείς τρώμε πορτοκάλια, μήλα, μπανάνες και άντε κανένα ακτινίδιο, σε άλλες χώρες τρώνε καρύδες ή leechee ή groseilles.
Κάθε μη επεξεργασμένη τροφή, παρέχει συστατικά που θρέφουν.
Η επεξεργασμένη ζάχαρη δεν θρέφει. Η ζάχαρη στα φρούτα και στις τροφές, παρέχει ενέργεια και δεν χρειαζόμαστε παραπάνω.
Όμως, φαίνεται ότι ο καθένας από μας, στην σημερινή εποχή, κάνει τις επιλογές του βάση την γνώση του και την γεύση του.
Κυρίως την τελευταία.

Σε αυτό το αφιέρωμα που έχει από τρία σκέλη, σκοπεύω να συστήσω τις σούπερ τροφές, αυτές που κάνουν θαύματα για την υγεία, το μυαλό, την ανάπτυξη. Τροφές που δεν γνωρίζουμε καν την ύπαρξη τους, ή δεν ξέρουμε πόσο πλούσιες είναι.

Στην Αμερική, ειδικοί παρατήρησαν ότι υπάρχει μεγάλη σχέση με την ποιότητα της τροφής που καταναλώνουν τα παιδιά, με την συμπεριφορά και διάθεση τους, όπως και η ικανότητα τους για συγκέντρωση, διάβασμα κλπ.


Ο εγκέφαλός μας καταναλώνει το 20 με 25 % της ενέργειας που λαμβάνουμε από την τροφή και επειδή στο σώμα, η κατανομή της τροφής δεν γίνεται ομοιόμορφα,( τα ζωτικά όργανα «διαλέγουν» πρώτα), ο εγκέφαλος είναι ο πρώτος που θρέφεται από τα διατροφικά στοιχεία εύκαιρα στο αίμα.

Ας φρεσκάρουμε λίγο τι μάθαμε στο σχολείο στο μάθημα της βιολογίας.

Ο εγκέφαλος, αποτελείται από άπειρους νευρώνες και πολλές ακούσιες λειτουργίες μας γίνονται με εντολές και πληροφορίες που περνάνε με την ταχύτητα του φωτός, από το ένα κύτταρο στο άλλο. Για να γίνει αυτό, το κάθε κύτταρο χρησιμοποιεί ένα χημικό νευροδιαβιβαστή, σαν γέφυρα.

Η σωστή τροφή, χρησιμεύει στο να παρέχει προστασία και μόνωση στο κύτταρο (με την μυέλινη), όπως και ταχύτητα στις διαβιβάσεις.
Χαμηλής ποιότητας τροφή επιβραδύνει την διαδικασία.
Οι νευροδιαβιβαστές όπως η σεροτονίνη, ντοπαμίνη κλπ, μεταφέρουν τα μηνύματα από το ένα κύτταρο στο άλλο και επηρεάζουν τον τρόπο που νιώθουμε και σκεφτόμαστε.

Τα λίπη καταστούν το 60% του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος μας.

Όχι όμως οποιαδήποτε λίπη, αλλά αυτά που το σώμα μας χρειάζεται για να λειτουργήσει σωστά. Ο εγκέφαλος δίνει μηνύματα στο σώμα με τις προσταγλανδίνες, οι οποίες είναι και υπεύθυνες για κάθε επανόρθωση των ιστών στο σώμα.
Οι δυτικές διατροφικές συνήθειες παρέχουν πολύ Ω6 και λιγότερο Ω3.

Το σώμα χρειάζεται δυο λίπη για να παράγει προσταγλανδίνες και υγιή εγκεφαλικά κύτταρα. Τα πλέον γνωστά Ω3 (λιναρόσπορος, κολοκυθόσπορος, καρύδια, σολομός και τόνος) και Ω6 (ηλίέλαιο, καλαμποκέλαιο, σισαμέλαιο).

Το μητρικό γάλα είναι ο πρωταθλητής των σούπερ τροφών με 50% «καλών» λιπιδίων.
Όταν το σώμα δεν βρίσκει το πολύτιμο Ω3 και Ω6, τότε χρησιμοποιεί ότι άλλο βρει, κάτι που μπορεί να επιβαρύνει σοβαρά την υγεία.


(όπως το έγραψα για το fe-mail.gr)

Add to Technorati Favorites